onsdag 12. mars 2014

Fremtidens skole

Jeg lager for tiden vårens eksamensoppgaver til kurset "Læring med digitale medier" (LDM). Dette er en individuell hjemmeeksamen og besvarelsene er nettsider. Én av oppgavene er å presentere kreative, konkrete, reelle og gjerne autentiske eksempler og slik vise noe om hvordan læring og skole vil/kan komme til å være om få år.

I mitt forarbeid til oppgavebeskrivelsen tok jeg en nærmere kikk på bloggen Fremtidens skole. Dette er bloggen til det regjeringsoppnevnte utvalget som skal vurdere fremtidens skole. (Jeg nevner den nederst i mitt forrige innlegg.) Her er det mange forskjellige innspill fra svært forskjellige skribenter. 
  

De fire siste innleggende (per 12. mars 2014 klokka 21:00) har ulike tilnærminger til utfordringene: Andres Folkestad skriver om "Utdanning for ei ukjend framtid", en elev svarer i video på "Hva mener elevene er fremtidens skole?", Sigve Indregard har undersøkt med OECD som melder "Forvent forvandlig" og utvalgsleder Sten Ludvigsen spør "Hvordan sikre læring som varer?" Mye å reflektere over.

I eksamensoppgaven nevnt over viser jeg også til Senter for IKT i utdanningen sine ressurssider. Der kan studentene finne mye de kan bruke. Her viser jeg til rapporten "Technology Outlook Norwegian Schools 2013-2018".

I ingressen til saken står: "Teknologiske framtidsutsikter for norsk skole i 2013–2018 en regional analyse fra NMC Horizon Project er utgitt i samarbeid mellom New Media Consortium (NMC) og Senter for IKT i utdanningen. Rapporten gir undervisningsansvarlige informasjon om viktig teknologisk utvikling som kan styrke undervisningen, læringen og kreativiteten i norske skoler."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar