Jeg lager for tiden vårens eksamensoppgaver til kurset
"Læring med digitale medier" (LDM). Dette er en individuell
hjemmeeksamen og besvarelsene er nettsider. Én av oppgavene er å presentere kreative,
konkrete, reelle og gjerne autentiske eksempler og slik vise noe om hvordan
læring og skole vil/kan komme til å være om få år.
I mitt forarbeid til oppgavebeskrivelsen tok jeg en nærmere kikk
på bloggen
Fremtidens skole. Dette er bloggen til det regjeringsoppnevnte
utvalget som skal vurdere fremtidens skole. (Jeg nevner den nederst i mitt
forrige innlegg.) Her er det mange forskjellige innspill fra svært forskjellige
skribenter.
De fire siste innleggende (per 12. mars 2014 klokka 21:00) har
ulike tilnærminger til utfordringene: Andres Folkestad skriver om "Utdanning
for ei ukjend framtid", en elev svarer i video på "Hva mener elevene
er fremtidens skole?", Sigve Indregard har undersøkt med OECD som
melder "Forvent forvandlig" og utvalgsleder Sten Ludvigsen spør
"Hvordan sikre læring som varer?" Mye å reflektere over.
I eksamensoppgaven nevnt over viser jeg også til
Senter for IKT i utdanningen sine ressurssider. Der kan studentene finne mye de kan bruke. Her
viser jeg til rapporten "
Technology Outlook Norwegian Schools 2013-2018".
I ingressen til saken står: "Teknologiske
framtidsutsikter for norsk skole i 2013–2018
– en regional analyse fra NMC
Horizon Project er utgitt i samarbeid mellom New Media Consortium (NMC) og
Senter for IKT i utdanningen. Rapporten gir undervisningsansvarlige informasjon
om viktig teknologisk utvikling som kan styrke undervisningen, læringen og
kreativiteten i norske skoler."
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar