I et innlegg i bloggen sin, og i en kommentar hos meg,
etterlyser Frode en debatt om bruk av asynkrone og synkrone opplegg i
voksenopplæringa. Det blir i bloggverden betraktet som uhøflig å gi for lange
kommentarer. Jeg tenker mye på den asynkrone fleksibiliteten og hvordan
synkrone møter skal begrunnes pedagogisk eller faglig. Jeg kjenner ikke alle
forutsetningene i voksenopplæringa. Derfor kan jeg bare fortelle om mine
erfaringer med nettmøter og koble noen tanker til dem. Først et tilbakeblikk.
I 1996 fikk vi den første nasjonale handlingsplanen for IT i
norsk utdanning. I 2000 kom ei bok med tittelen "IKT – også DET!". Skal
vi nå bale med disse IT-greiene også – i tillegg til alt det andre vi ikke
rekker over eller ikke får gjort så godt som vi gjerne skulle. En skoleleder i
Vestfold skrev en artikkel med tittelen "IT eller itte IT?" Mange har
spurt What's in it for me? Også om IT. De fleste lærere var skeptiske, mange er
det fortsatt.
All min læringserfaring tilsa at alt som kunne gjøre
læringsarbeidet til mitt var viktig og riktig. Det jeg lærte på skolen var
stort sett bare fag. Verken fagene eller undervisningen inspirerte. Jeg
(mange?) blir motivert av å gjøre noe
med mening. Siden jeg fikk min første Tiki 100 i 1987 har pc-en bare styrket
sin posisjon som det helt avgjørende artefakt for min læring og intellektuelle
utvikling. Det er jo først når jeg tar inntrykk og bruker dem inn i min
kontekst at det skjer noe i knotten min som gjør noe med meg og i beste fall
fører til en endret og bedre praksis. Etter at jeg har jobbet med tankene i tekster
eller helst noe mer multimedialt.
Da disse diskusjoner gikk for seg, var det meste asynkront,
også det digitale. Teknologien var ikke moden for nettmøter. Etter noen få års
erfaring med nettstudier, lurer vi på hvordan vi best skal legge til rette for
læring på nett. Vi har LMS-er, men de bidrar ikke i seg selv til noe nytt eller
bedre. Riktignok har de forum og kan ha blogg, men disse verktøyene brukes i
liten grad og betyr derfor lite for tilrettelegginga. De som bruker dem sliter
med å finne ut hvordan.
Ofte får jeg påminnelser som får meg til å tenke at det å gå
sin egen lærergjerning etter i sømmene er noe nytt, noe som kom med IKT-en. Før
gjorde man ikke det. Man gjorde som man gjorde, anrettet sitt fag, foreleste og
forklarte – og så var det opp til elevene å lære. Nå snakker jeg i hvert om
mine egne erfaringer som elev i grunn- og videregående skole, som student i
lærerutdanning og på hovedfag. Dette gjelder også langt på vei for mine
erfaringer som lærer i ungdomsskolen. Så kom IKT-en og tok meg, og om ikke før
så i hvert fall da skiftet fokus fra hva jeg
som lærer skulle gjøre og si til hva elevene
skulle gjøre – for å lære.
Min dunkle fortid er ikke så fjern fra dagens tilstander. Et gitt campus-studium ved UiN er
forelesninger, lese pensum, skriftlige oppgaver levert på Fronter, skriftlig
(med penn) skoleeksamen. Kommunikasjon og samlæring ut over dette må studentene
selv ta ansvar for. Om noen av lærerne lurer på om noe annet kan føre til bedre
læring, blir det ikke kommunisert eller praktisert. Unntak finnes.
Etter en serie digresjoner, for å forklare hva slags uføre
vi prøver å komme oss ut av, er det på tide å komme tilbake til overskrifta.
Lærere som har nettstudenter er heldigvis opptatte at hvordan nettlære. Siden
man ikke lenger bare kan gjøre som man gjorde, er man i villrede? Mange gjør
riktignok mest mulig mest mulig likt som man gjorde før, bare på LMS (Fronter,
itslearning). Der ligger pensumlister og nettforelesninger. Les og hør. Utfordringene
synes ikke å ligge i hva elevene skal gjøre, men problemet er eksamen. Hvordan
erstatte skoleeksamen når studentene sitter hjemme hos seg selv? Svaret kan da
ikke bli annet enn hjemmeeksamen. De som er mest opptatte av eventuelle
uregelmessigheter knyttet til det å prestere hjemmefra, stiller ikke spørsmål
ved om skoleeksamen er egnet til å måle noe så sammensatt som kompetanse.
Min erfaring med synkrone nettmøter går fire år
tilbake i tid. Fra høsten 2010 var den nye rammeplanen for
grunnskolelærerutdanninga (GLU) virksom. Ved UiN ble studiet enten organisert tradisjonelt
på campus eller såkalt nett- og praksisbasert. Den siste gruppa møtte vi fysisk
ei uke i måneden. Resten foregikk på nett med Fronter slik som beskrevet over.
Mens studentene er i praksis har vi refleksjonsseminarer. De
studentene som holder til i Bodø møter på campus. Med de som studerer nett- og
praksisbasert bruker vi Adobe Connect. Oppleggene varierer rimeligvis noe, men
det som går igjen er at hver student skal ha forberedt et innlegg (på 5
minutter) som de andre studentene kommenterer. Begge møteformene fungerer godt.
Min erfaring er at de digitale samtalene blir noe fattigere enn de fysiske, men
det skyldes i hvert fall også min (vår) manglende fortrolighet med slik
kommunikasjon. Den andre opplagte forklaringa er at kroppsspråket blir så som
så på skjermen. Kommunikasjonseksperter sier at 55 % av all kommunikasjon
mellom mennesker er kroppsspråk. Å sitte rett opp og ned foran skjerm/kamera,
utvikler ikke kroppsspråket. Litt "ansiktspråk" blir igjen.
På praktisk-pedagogisk utdanning (PPU, det vil si det første
året - PPU1) har vi i år hatt månedlige nettmøter på Adobe Connect. Studentene
har et arbeidskrav hver måned og vi snakker om det og praksis pluss alt annet
de måtte lure på eller har å melde. Jeg har seks studenter som er
"mine". I løpet av studieåret har jeg blitt kjent med dem på måter
som jeg har lært mye av. De forteller at møtene har vært avklarende og nyttige
for dem også. Med disse studentene har jeg svært fortrolige møter takket være
deres evne og vilje til å dele erfaringer.
De tre nettmøtene jeg hadde med 12 av dere i mars var også svært
positive. Av opptreden der og i bloggene deres har jeg forstått av flere av
dere er gode på nettmøter. Å lære av hverandre er essensen i læring.
I tillegg til GLU, PPU og Nettpedagogikk i fleksible studier
(NFS) underviser jeg på Norsk 2 med IKT og har mitt eget kurs Læring med
digitale medier (LDM). På de to siste kursene er fokuset nokså sterkt på å få
elevene til mine studenter til å produsere og presentere læring – og lære av
hverandre. Fra passiv mottaker og konsument av ferdigtygd kunnskap til
prosument og konnektivist.
På LDM møtes vi 2,5 dager i måneden. Mellom samlingene
bruker vi Fronter, epost, blogger, Google dokumenter, wiki, nettsider, Prezi og
Dropbox til kommunikasjon, samhandling og samproduksjon – og til å lære av
hverandre. Fronter fungerer bare som LMS – til administrasjon. Vi trenger det
ikke til annet. Studentene bruker i tillegg Facebook og Skype. De beste
studentene bruker Facebook minst. Det forklarer de med sitt generelle digitale
bruksmønster uavhengig av studiet, men muligens påvirket av det (det siste er
min tilføyelse). Den digitale kløfta som utvikler seg blant barn og unge gjelder
ikke lenger så mye tilgang på pc og nett, men hva de bruker nettet til. Dette
forsterkes av at mange unge nesten ikke bruker pc, men nettbrett og mobil.
Noen skoler har begynt å bruke nettbrett pedagogisk, men det er ikke slik bruk
som dominerer på fritida.
Det over om digital samhandling kan oppsummeres slik: Det
som fungerer godt, gir motivasjon, aktivitet og læring, er knyttet til
samarbeid og refleksjon om oppgaver vi alle lærer av. Det er for ordens skyld
ikke skolske oppgaver der svaret står i boka eller fasiten. Studenter
rapporterer om stor læringsglede av å arbeide sammen, noen ganger med innspill
fra lærer, om å finne ut noe, utvikle noe nytt, lage nye koblinger for så å
produsere og presentere i et eller annet format. Synkront eller asynkront er ikke avgjørende.
Heller ikke plattformen. Mi erfaring er at oppgaven er nøkkelen til god
samlæring. Den må være slik at de må
samarbeide. På LDM samarbeider studentene om å lage artikler, aviser og
nettsider, bildefortellinger og film, radioprogram og hørespill,
undervisningsopplegg og foreldremøter.
Tilbake til spørsmålet asynkront eller synkront. Med litt erfaring tenker jeg at det synkrone
med nettmøtet må ha hensikter som bare det samtidige kan realisere. På et
nettstudium kan man bli tvunget til å ha nettmøter. Man tror selv man må eller
blir det pålagt av "systemet". Så da må jeg tenke gjennom hva jeg vil oppnå
før jeg prøver meg frem med noe jeg tror kan bli bra. Etter erfaringer og
påfølgende korrigeringer, kommer jeg kanskje etter hvert frem til opplegg som
fungerer. Elev- og studentgrupper er forskjellige – ingen er like. Noe vil
kunne fungere godt med noen, annet ikke. Noe vil fungere godt i forhold til de
fleste.
Det er mye som er problematisk og krevende med synkrone
nettmøter, eksempelvis på Adobe Connect, og da tenker jeg ikke først og fremst
på det tekniske. Da jeg nylig hadde mitt sjette nettmøte med PPU-gjengen, sa
hun som tidligere alltid hadde plunder med ett eller annet at denne gangen virket
alt som det skulle hos alle.
Ofte er det noen som ikke kan møte uansett selv om det er
fleksible tidspunkt. I en travel hverdag med familie, jobb og studier er
synkronisering vanskelig. Jeg synes det er vrient med mer enn 5-6 studenter. Er
gruppa større, deler jeg og tar flere møter. Det er tidkrevende for meg som
lærer. Har man mange elever eller studenter må man rasjonalisere. Til neste år kan vi få tre ganger så mange studenter på PPU
som i år. Det blir mange nettmøter når jeg opplever nettmøter som mentalt
slitsomme. Treningssak eller?
Det sosiale er et argument for nettmøter. Bedre kontakt med
elevene og elevene imellom. De kan møtes så ofte de vil, to eller flere, hvis
man legger til rette for det.
Et annet argument for er forsøk på å redusere avstand mellom
erfaringer i og utenfor skolen. Nettmøter brukes mer og mer i arbeidslivet.
Også i en skolekontekst kan man regissere et mer "autentisk" opplegg
med oppgaver og roller til møtene slik at ikke alle møter blir lærer som skal
overhøre elever. Rundt en oppgave eller et prosjekt kan elevene presentere for
hverandre noe de har skrevet eller laget og så diskutere og planlegge videre
arbeid.
Korte veiledningsøkter med elever/studenter enkeltvis bør
også ha et positivt potensial. Eleven viser frem sitt arbeid så langt og så
kommenteres og diskuteres utvikling videre. Slike møter vil også utvikle
relasjonen mellom elev og lærer. Jeg leser for tiden "Relasjonen lærer og
elev – avgjørende for elevens læring og trivsel" (May Britt Drugli,
Cappelen Damm 2012).
Jeg tar med et eksempel på vellykket bruk av forum. Vi
kunne i stedet ha brukt nettmøter. PPU-studentene har i februar tilpasset
opplæring og sosiale og emosjonelle vansker som faglige fokus. I to forum
felles for alle skal de skrive to innlegg, ett i hvert forum. I tillegg skal de
kommentere to innlegg i hvert forum. Det de sammen produserer blir meget gode
fagtekster. Studentene setter særlig pris på de gode eksemplene og
konkretiseringene de får hos hverandre. Disse ville sannsynligvis ikke ha
"dukket opp" i nettmøter.
Så: Hva oppnår jeg med nettmøter – som lærer? Og viktigere –
hva får studentene ut av møtene? Jeg er fortsatt på utprøvingsstadiet.
Nettmøtene fungerer rimelig bra dersom alle deltakerne er godt forberedte, ikke
er for mange og møtene sammen med andre asynkrone aktiviteter utgjør et
rasjonelt nettlæringsopplegg.
Bildene ble tatt på Nyholms Skandse i går (5. mai) da Vesterålen la i vei over Vestfjorden.
Takk Thomas. For et svært interessant innlegg/svar.
SvarSlettJeg leser og tenker.
For hvordan kan jeg bruke det synkrone i det jeg gjør for at mine elever skal lære?
Ser dine erfaringer. Og tenker at joda, nettmøter er bra til sitt. Til det sosiale. For de som trenger det.
Men mine elver ser stort sett aldri hverandre. De finnes i hele Nordland. Noen er starten av læringen. Noen ved slutten. Derfor er jeg noe i tvil om hvordan jeg kan bruke synkrone nettmøter. Ok - til muntlige prøver, joda,bra. Til det sosiale, dersom dette er mulig og ved behov. Og jeg ser et eller flere poenger i å lage videosnutter med undervisning om spesielle temaer. Gjerne de som trenger ekstra forklaring. Så beholder vi fleksibiliteten.
Men jeg er tilbake ved utgangspunktet: Hvordan få til det mest sentrale av alt? Nemlig at elevene jobber selv. Og helst med noe de syns er meningsfullt og på måter de liker. Og ikke minst (for mine VO-elever svært viktig) at de kan jobbe med læringen når som helst. For de jobber på dagtid. Og jeg har ikke en avtale der mesteparten av mitt arbeid skal utføres på kveldstid....Derfor må nok antallet synkrone sekvenser være relativt lite tror jeg.
Og min innsats må kanskje heller konsentreres om å lage gode opplegg og bruke teknologi som fremmer aktivitet og læring på mange ulike vis?
Å ta hensyn til hvor elevene er og hva de trenger er for meg helt sentralt. Derfor overvant jeg min motstand mot FB nylig og tok i bruk en hemmelig FB-gruppe. Og for en åpenbaring! Elevene er med. Vi stiller spørsmål og rydder opp i mange saker. Faglige diskusjoner er det også mange av. Meldinger på FB er også mye i bruk.
Såklart fungerer dette. Det burde jeg ha skjønt. For de fleste elvene er i dette sosiale nettverket. Derfor er veien inn til en hemmelig gruppe kort. Men jeg må passe på at jeg ikke blir for aktiv. Da stopper jeg elvenes aktive deltakelse. Og den er det sentrale.
Svært asynkront kommer nå min tilbakemelding. Av dine reservasjoner skjønner jeg at også i din lærerverden er det synkrone et problem og ei utfordring. Som nevnt i innlegget er min erfaring at når må tilpasses gruppa og opplegget for øvrig. Generelt får jeg mest ut av asynkrone, men samhandlende og samlærende aktiviteter. Du er som jeg opptatt av meningsfulle læringsaktiviteter der IKT kan fremme aktivitet og samarbeid.
SlettJeg leser nå ei ny pedagogikkbok, "Pedagogikk 8. – 13. trinn. Profesjonsutdanning for lærere" (Høihilder & Lingås, Gyldendal 2014). Jeg begynte med kapittel 20: Dialog i et interaktivt klasserom. Her skriver Tor Arne Wølner (kjent fra flere bøker om IKT og læring) at vi må bruke teknologien "inn i en mer elevaktiv og ikke-autoritær undervisning. Teknologien må bli verktøy for utvikling av et interaktivt læringsfellesskap der dialogen (herunder nettsamtalen) er sentral.
I denne pedagogikk-boka "møter" jeg flere kjenninger, blant de mer fjerne han som i innledninga mi stilte spørsmålet IT eller itte IT? Da jeg skrev det, hadde jeg glemt navnet. Nå (i boka) opptar Eldar Dybvik seg med frafallsproblematikken i videregående opplæring. Et søk på navnet han ga flere interessante treff.
Veldig interessant innlegg, Thomas. Jeg tenker også at både synkrone og asynkrone nettmøter kan være bra - hver på sin måte. Asynkrone løsninger gir fleksibilitet i forhold til at det kan være vanskelig for alle deltakere å ha tid til møter samtidig, og synkrone løsninger kan på god vei erstatte møter der vi treffes fysisk.
SvarSlettEnig med Frode også - diskusjonsforum fungerer ikke overalt, men på facebook er elevene likevel, så terskelen for å delta i lukket diskusjonsgruppe er lav.
Takk for kommentar Siv Tone. Miksen av asynkrone og synkrone møter og læringsaktiviteter må tilpasses elev-/studentgruppe, opplegg og faglige/pedagogiske mål. Jeg har svært gode erfaringer med Google Dokumenter og Prezi til samarbeid og –læring. (Prezi kan også tilpasses slik at flere kan jobbe i samme presentasjon.) Flere av mine studenter melder at synkrone nettmøter synes å gi en opplevelse av samhørighet ut over faglig utbytte.
Slett