Når jeg ber dere blogge, må jeg blogge selv. Denne gang om screencast
eller nettforelesning eller hva vi kan kalle skjermopptak av det vi viser, sier
og av oss selv. "En screencast er
et opptak av skjermbildet på en datamaskin, publisert som en videofilm." Slike "brukes gjerne i sammenheng med
programvare-opplæring eller andre oppgaver relatert til bruk av datamaskin."
Av beskrivelsen over (fra Wikipedia)
ser dere at screencast, eller skjermvideo på norsk, helst brukes om opptak som er opplæring i programvare
eller annen bruk av pc-en. "Det finnes mange forskjellige bruksområder for
screencaster i undervisninga. Man kan for eksempel lage screencasts for å
instruere i bruken av et bestemt nettsted, en eller flere typer dataprogrammer
eller lignende. Bruken av slike screencaster kan for eksempel være at elevene
sitter hjemme og utfører oppgaver i henhold til disse hjelpevideoene, eller at
de brukes som en del av en differensiert undervisning."
Et godt eksempel på screencast er den Kari har laget om
CD-ord og presenterer i sin
blogg.
Screencast som instruerer i bruk av ScreencastOmatic.
Screencast som instruerer i bruk av ScreencastOmatic.
Ei nettforelesning laget med ScreencastOmatic må vel være en
screencast? Nei, når presentasjonen omhandler generelle faglige temaer i
utdanninga er den ei nettforelesning.
Det dere skal lage som svar på mappeoppgave 2 i modul 3 er
ikke en screencast og heller ikke en
typisk nettforelesning: en trigger som skal innlede et emne du har faglig
ansvar for. Kanskje vil presentasjonen ligne ei bildefortelling? Den skal
dessuten være kort – 3 minutter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar