søndag 6. april 2014

På bloggetur

Da jeg jobbet som lærer i ungdomsskolen, skjønte jeg (etter hvert) at det var begrenset hva elevene lærte når jeg snakket. Det resulterte i mer elevaktive opplegg, og så dro vi ut: en halv dag i uka, en hel dag, overnattingsturer. Det faglige var knyttet til samfunnsfag, naturfag og friluftsliv (kroppsøving).

På disse turene var det til å begynne med bare noen få av elevene som oppførte seg som ønskelig (sosialt, faglig, i forhold til omgivelsene). Mye var nytt for mange. De hadde ikke hensiktsmessige klær eller fottøy, ikke fornuftig mat og drikke, ingen passelig og god sekk, manglet grunnutstyr (kart og kompass, kniv, skismøring). De hadde heller ikke forstand til å bruke relvant utstyr. Alt dette til tross for planlegging og gjennomgang av opplegg, utstyr og utfordringer på forhånd.

Mange av de mindre skoleflinke viste seg å være gode på praktiske oppgaver. Etter tre år på tur ble jeg kjent med elevene (hver og én) som mye mer enn elever. Alle ble veldig mye bedre til å være ute i naturen. I en tur-praksis ble de ble eksemplariske av å lære av hverandre.

Å legge i vei med blogging i skolen, byr på utfordringer som ligner, og læringa kan bare skje underveis. Utforming av bloggen med gadgets (først og fremst blogglister) kan sammenlignes med det å bruke turutstyr. Uten et ordentlig oppsett på bloggen, vil den ikke fungere optimalt. Og hvordan te seg underveis – mens vi skriver og kommenterer? Ved å erfare, se og lære av andre. 

En av mine ungdomsskoleklasser hadde sin første overnattingstur på en gård i Bodø-marka. Fin tur, flott vær, vi badet og fisket, tur- og natur-orienterte, grillet og sang til langt på natt. Før vi forlot gården neste dag, måtte alt være ryddet og vasket, og søpla skulle være tatt med. En innskytelse fikk meg til å sjekke ekstra nøye. Inne på et kammers, under ei seng, fant jeg ti (10!) plastposer med boss.

Senere var det med etterlatenskaper aldri noe problem for denne klassen. Jeg fikk høre (også av foreldre) at mer fortjent kjeft hadde elevene aldri fått. De hadde lært "the hard and unpleasant way" – av erfaring.

Det passet bra med litt engelsk foran, for i boka "Meaningful Learning with Technologies", står på side 101 om elevenes evne til delta i ordskifter på nett at "Most teachers realize that not all students can engage in cogent and coherent discourse. Why can`t they? For one thing, most students have rarely been asked to contribute substantive discussion in learning settings. They have often been busy memorizing information or completing worksheets. So it may be necessary to support students` attempts to converse."

Jeg har tenkt at kanskje noen (få?) av dere har sett på blogginga som "completing worksheets". Ikke merkelig i det hele tatt. Mange har imidlertid deltatt på blogge-turen, vist seg og sitt frem på forbilledlig vis. Det å dele og slik lære av hverandres erfaringer, er en vesentlig kvalitet ved blogging.

Det er akkurat det mange av dere melder.  Les for eksempel Nora: "Det har vært en lærerik prosess, og skepsis har blitt snudd til interesse og positive tanker."
Eller Svenn: "Jeg var helt klart negativ i starten … noe har "endret seg i løpet av disse få ukene som har gått. Det har vært spennende og matnyttig å lese medstudenters blogg." "Dessuten har mange "bydd på seg sjøl" og skrevet litt om løst og fast, interesser, opplevelser osv. Det har gitt litt bedre kjennskap til de som sitter i dette store lærerkollegiet av nettlærere som vi tross alt er. Ikke minst kan man dra veksler på den brede og dype "totalkompetansen" som ligger der ute. Det har jo også vært en tankevekker at det skulle så lite til for å komme "litt nærmere" de som tross alt er ens kolleger ved egen skole."
Eller Per: "Refleksjoner ja, og blogg som verktøy. Det å lese mine medstudenters blogger i forbindelse med dette studiet har gitt meg mange gode leseopplevelser og tips, og mange input i forbindelse med skriving av oppgavene. Ved å få og å gi kommentarer på egne og andres innlegg, og lese andres innlegg med kommentarer, har man kunnet utfordre seg selv og andre på ulike faglige innspill. Kjempeflott metode og god kommunikasjon" …

Noen skriver (i sin blogg) at de i utgangspunktet var skeptiske til denne blogginga. Ja, men lærer, hvorfor skal vi … . Fra å ikke ville eller tørre skrive i sin egen blogg, til å oppleve å være en ressurs, en som kan bidra med erfaringer og kloke refleksjoner – noe har skjedd. Tenk om vi kan legge til rette for læring med våre elever og studenter på måter som gjør at de blir sett og anerkjent, både som faglige bidragsytere og mennesker? Jeg mener at Web 2.0 og sosiale medier gir oss gode muligheter til dette. "The Internet is the ultimate distributed network, linking users and institutions together, allowing interactions of all kinds to occur. The Internet can become the communications vehicle that both liberates and ties learners together, including students and teachers, into coherent learning communities. While some people have feared that telecommunications would replace face-to-face interactions, there is a growing realization that, instead, technology is facilitating the means for connecting us and increasing the opportunity for building relationships and social exchanges. The overwhelming growth in social networking spaces like Facebook demonstrates the power of these online communities to capture and support the desire that humans have to bond." ("Meaningful Learning with Technologies", side 93.)

Det som dessverre ennå kjennetegner mye av praksis i skolen er nettopp the lack of meaningful face-to-face interactions. Kan skolen nærme seg elevene og deres verden, med praktisk autentisitet, ved å legge samhandlinga på nett? Har vi så mange andre muligheter i en tidssprengt skolehverdag? Utenom å dra på tur?

"The schism between real-world experience and school learning is a serious concern. Technologies of various kinds can serve as bridges between schools and students` outside experiences – if they are used in the right way within supportive context." ("Meaningful Learning with Technologies" side 111-112.

Internett kan bli det limet som binder folk sammen. Vi "snakker" med hverandre, legger merke til og setter pris på ulikheter, utarbeider forskjellige synspunkter, fungerer som rollemodeller og publikum for hverandre. Fremtidens utdanning, åpnet av Internett, er ikke isolert og målrettet individer. Det er sosial aktivitet som folk knytter seg til for å arbeide sammen ved hjelp av krafta i digital kommunikasjon. Fritt oversatt fra side 93 i "Meaningful Learning with Technologies".

Hva er limet i dette studiet (kurset, emnet)?

Ei lita undring mot slutten. Vi kunne alle ha vært flinkere til å kommentere i hverandres blogger. Det blir vi. Siden bare én, John Howard, har kommentert i min blogg, lurer jeg på om jeg som foresatt lærer blir oppfattet som hevet over eller i alle fall utenfor de dere kommenterer? Hvis det å bli tatt imot med sitt budskap er viktig for å drive blogging fremover, gjelder det også for meg. Som bloggelærer i ungdomsskolen eller videregående skole må du nok finne deg i å være i en særstilling, men jeg tenkte at vi kunne være mer likeverdige. 

Dette innlegget har også et til nå skjult, pedagogisk siktemål. I kommende modul, den om pedagogikk og kommunikasjon, vil "mitt" arbeidskrav være å skrive et innlegg der du reflekterer over det du har lest om pedagogikk (i angitt litteratur – blir nærmere beskrevet i oppgaveteksten på Fronter) sammen med erfaringer du har (som lærer og i livet) koblet til de mulighetene Web 2.0 gir. I innlegget må gjerne inngå refleksjoner over erfaringer du har gjort deg med diskusjonsforum på nett (i pedagogisk kontekst). Du kan prøve ut noen av plattformene nevnt i "Meaningful Learning with Technologies" (kapittel 5 og 6). Det vil sannsynligvis øke verdien på ditt innlegg med tanke på hva andre kan lære av deg. (Dere skal bruke Google Dokumenter hos Trond. Prøv noe annet i tillegg.) Du kan gjøre utprøvinga sammen med elever, kollegaer eller medstudenter (på dette kurset). Til innlegget skal du sørge for å ha fått fire (?) kommentarer som du diskuterer videre med. Når det kommer til innlevering, skal du levere en Word-versjon av innlegget med kommentarer og dine svar (kopier og lim inn), med en kort oppsummerende refleksjon. Lengde på innlegg? Tusen (1.000) ord? Dette innlegget er på 1.612 ord, men jeg har nok sitert i meste laget. Det har jeg gjort med hensikt i et forsøk på å vise at det står mye bra i den amerikanske boka.

Sjekk "Guidelines for Effective Online Discussions", side 103 i "Meaningful Learning with Technologies ". Jeg nevner de tre:
  • The discussion board should be accessed at least twice weekly (one original posting and one response is required).
  • Discussion board postings should begin early in the specified discussion time frame to allow maximum interaction.
  • Messages posted should contribute to the group`s overall understanding of the topic being discussed.
Innlegget kan du jobbe med i en prosess som du viser frem i bloggen. Du skal altså ikke vente til alt er ferdigskrevet før du publiserer. Da får du ikke full uttelling av andres innspill.

Du skal/bør/må gjerne blogge om annet, smått og stort, tips, turer og erfaringer innimellom. Kan ett blogginnlegg i uka kan være fornuftig? Jeg skal prøve!

Jeg håper alle gode, positive bloggere blant dere er de som blir med på nettpedagogikk- og blogge-turen videre.

P.S. (Frode er god på slike.) Dette innlegget ble tenkt og skrevet lørdag 5. april på hytta på Kjerringøy. I regnværet om formiddagen leste jeg kapittel 5 i "Meaningful Learning with Technologies, Communicating with Technologies". Det avstedkom disse spekulasjoner.

P.S. 2 Bildene av svanene ble tatt ved Fjærevatnet på Kjerringøy dagen etterpå (søndag 6. april). 

6 kommentarer:

  1. Det er spennende å følge en erfaren blogger, stappet med både skole- og livserfaring....Her er mye å kjenne seg igjen i etter et langt liv i skolen, og helt klart; man lærer og erfarer så lenge man lever....(selvfølgelig!). Det har mang en gang også slått undertegnede hvor vanskelig det er å finne "klangbunn" og gehør for det som kommer fra tavle og lærermunn, og når du starter med å referere fra ungdomsskolen, kom jeg til å tenke på 2 episoder fra egen skole: Tre-dagers tur på ski med overnatting i snøhule. Selvfølgelig var alt av bekledning, utstyr for øvrig terpet på til det kjedsommelige. Da det var dags for tur stilte en av elevene i varmedressen som han brukte på sjøen....resultatet gav seg selv i første bratte langbakken.......eller elevgruppen som skulle sykle 7 mil og hvor mange - på tross av advarsler - ville ha utstyret i ryggsekken som de skulle ha på ryggen under turen....etter 3 km fikk vaktmesteren telefon om å komme og kjøre sekker....... Det har nok mang en gang slått meg at en lærer best gjennom praktisk handling. Så derfor igjen; det må være mulig å fristille kateter og lærer i den tilvante settingen og finne nye elevaktive tilnærmingsmåter... I motsetning til meg, er du erfaren blogger og du har et tydelig og avklart forhold til hvordan den kan og bør brukes....Vi er nok mange som driver og "kjenner litt" på fenomenet, men som allerede flagget, man ser iallefall noen bruksområder....
    Ellers tenker man at gjennom et langt lærerliv kunne selvfølgelig mange av valgene vært anderledes og bedre tilpasset elevene.....tenk bare på de stakkars yrkesfag-elevene som 5 fellesfaglærere kaster seg over når de starter, med tradisjonelle undervisningsmetoder og opplegg som sjelden fungerer. Alt for mange vender skolen ryggen og slutter....En personlig og samfunnsmessig katastrofe!!.
    Veien blir til mens man går, så takk for gode råd, god struktur og et mildt press (pull!) for å fange oss i denne pedagogiske genren....

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for trivelig kommentar med god resonans til det jeg skriver om – læring i en praktisk kontekst. Gode og beskrivende fortellinger om hvordan det kan være å erfare seg til læring, og selv så ubehagelig det kan være, er det mye bedre enn skolsk, teoretisk meningsløshet.

      Slett
  2. Henger meg på Svenn Erik sin sluttkommentar og takker for meget gode råd, og ikke minst for gode tilbakemeldinger på mine egne innlegg underveis. Jeg må vel innrømme at jeg har brukt din blogg Thomas mest som kilde og "oppslagsverk", og ikke tenkt så mye over kommenteringa.

    Spennende at dere skal bruke bloggverktøyet videre i neste modul, Dessverre må jeg av ulike årsaker stå over neste modul, men har fått aksept for å hekte meg på modul (3) til høsten igjen. Høsten 2015 skal modul 2 så starte opp igjen, og den rekker jeg også å få med meg. 1000 ord høres voldsomt ut synes jeg, men det er kanskje bare hva man venner seg til. Og har man et budskap man brenner for blir det vel for såpass lengde på det vel Nå skal jeg hive meg rundt å blogge litt etter Årsmøtet i Lofoten golfklubb. Vi blogges :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sjøl takk for alt jeg har lært av deg. Kanskje vi kan knipe det ned til 900 ord som tilsvarer 2 A4-sider? Flott at vi skal blogges i omvendt rekkefølge.

      Slett
  3. Interessant innlegg dette Thomas. Kunne nok ha sagt en del om dette. MEN:

    Jeg skulle gjerne ha fått i gang en diskusjon om dette med bruk av synkrone og asynkrone opplegg i VO på nett. Det kan virke som om flere og flere mener at vi må ta i bruk toveis lyd/bilde gjennom for eksempel Adobe Connect. Det er jo en sterk programvare som gir gode muligheter for undervisning på nettet. Men dette er etter min mening best som "ferskvare" - det vil si at du bør delta der og da for å få best utbytte. Å se opptaket kan vel ikke bli det samme? Eller? Jeg opplever at veldig mange av mine elever er i arbeid. Og noen jobber mye. Hvordan skal de kunne delta i sanntidsopplegg?
    Jeg tror vi må drøfte dette ganske inngående. Er fleksibiliteten i fare ved økende bruk av sanntidsundervisning? Bør man begrense bruk av slik undervisning til helt spesielle emner som fordrer mer inngående forklaringer? Osv... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har skrevet et innlegg om mine erfaringer med nettmøter. Se
      http://paanettet.blogspot.no/2014/05/asynkront-eller-synkront.html

      Slett