fredag 11. april 2014

Larry Cuban

Nokså tilfeldig kom jeg her om dagen over bloggen til Larry Cuban. Den er nå på plass i blogglista mi.

"After almost 5 decades of working in and around public schools, Larry Cuban invites us to think along with him about why it is so hard to get good schools. He offers these reflections because his contact with tens of thousands of public school participants – teachers, policymakers, researchers, parents, and students – has convinced him that "I am not alone in coping with these thorny dilemmas ... as each of us muddles toward the kinds of  good schooling that we seek for children."

I omtrent halvparten av tida antydet over har Cuban vært blant mine mest ansette tenkere og skribenter. Nå har jeg med bloggen åpen tilgang til hva han og de i hans krets tenker og holder på med.

Fire inspirerende og interessante innlegg som jeg gleder meg til å lese:
What’s The Evidence on School Devices and Software Improving Student Learning?
Moving Forward without a Backward Glance: MOOCs and Technological Innovations.
Cartoons about Families and Schools.
 
Arranging Classroom Furniture: An Unobtrusive Glimpse into How Teachers Teach.

Vår felles venn Rune Johan Krumsvik bruker også Cuban. Krumsvik forteller: "Utdanningsinstitusjonene sliter med å utnytte potensialet til den digitale teknologien, både rent pedagogisk og i eksamens- sammenheng. For 13 år siden ga teknologiforskeren Larry Cuban ut boken "Oversold and underused", der han stilte spørsmål om hva som er vitsen med PC-bruk i utdanning, dersom de bare blir brukt som skrivemaskiner. På noen områder har man heldigvis kommet videre, mens på andre områder står man på stedet hvil."
Krumsvik "har liten tro på at digitale medier alene skal kunne skape endring og føre til økt læringsutbytte, og mener hovedutfordringene er mer strukturelle enn teknologiske.Teknologien i dag er lett tilgjengelig, og enkel å bruke. Det som mangler i høyere utdanning er en helhetlig, systematisk og pedagogisk tenkning omkring hvorfor og hvordan man skal bruke teknologien."
"Innføring av teknologi i undervisning feiler fordi de sjelden har en strukturell forankring i eksamensformene. Dermed forsvinner de ofte like fort som de kom".
Fra STUDVEST.no.


Som jeg ber dere gjøre i mitt neste arbeidskrav, skal jeg spinne videre med Cubans tanker i dette eller innlegg som kommer.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar